





 |
Mnoho detí na
základných školách sa bežne používanými metódami naučí správne čítať
a písať. Okrem tejto veľkej skupiny máme v školách určité percento
detí, ktoré v dôsledku drobného poškodenia niektorej mozgovej
oblasti, prípadne jej nerovnomerného či nedostatočného vývinu, má
mimoriadne problémy so zvládaním techniky čítania, prípadne písania.
Takémuto dieťaťu môže byť diagnostikovaná špecifická vývinová
porucha učenia. Zaujímavosťou je, že takéto deti majú zväčša
priemernú, často nadpriemernú inteligenciu.
Deti s poruchami
učenia si ťažko osvojujú učivo bežnými výučbovými metódami, hoci
majú primeranú inteligenciu a dostatočne podnetné rodinné
prostredie. Neliečené deti s poruchou pozornosti (ADD) sú
náchylnejšie na antisociálne a kriminálne správanie než bežná
populácia. Majú silný sklon na vznik závislostí. Potrebný je
individuálny prístup k nim, pozitívna motivácia detí s dôrazom na
silné stránky ich osobnosti, spolupráca rodiny, školy a odborníkov.
Dôležité je, všímať si, ako sa dieťaťu darí v škole v čo najskoršom
veku, teda už v prvom ročníku.
V prípade, ak
popisy konkrétnych porúch budú sedieť s ťažkosťami vášho dieťaťa,
bude dobré, ak sa obrátite na triedneho učiteľa, výchovného poradcu,
ktorí Vás odporučia do Centra pedagogicko – psychologického
poradenstva a prevencie do Prievidze na odborné vyšetrenie,
poprípade sa obrátite rovno na odborníkov(špeciálny pedagóg v
spolupráci so psychológom), ktorí rôznymi testami poruchu buď
potvrdia, alebo vyvrátia. Čo najskoršia diagnostika je obrovská
výhoda, pretože ak sa s dieťaťom intenzívne nezačne pracovať do 15.
roku, náprava (reedukácia) bude oveľa ťažšia, dôsledkom fixácie
nedostatočných psychických funkcii spolupodieľajúcich sa na učení.
Konkrétne prejavy
porúch učenia v skratke:
-
Dyslexia
– ťažkosti pri osvojovaní si jazyka a jazykových procesov, ktoré
sa prejavujú ako problematické písanie a čítanie. Dyslektické
dieťa číta buď veľmi pomaly, hláskuje slová, zamieňa si tvarovo
podobné písmenká (p, b, d), zvukovo podobné písmenká (k, t, m,
n), alebo číta veľmi rýchlo a domýšľa si slová. Často sa stáva,
že písmenka v slove vynechá alebo naopak nejaké pridá, čím slová
značne komolí. Pri dyslektikoch si treba dať pozor, lebo zvyknú
„oklamať nepriateľa“ tým, že sa text naučia naspamäť a keď ho
„čítajú“ bezchybne, tak ho vlastne hovoria spamäti. Dieťa s
dyslexiou píše normálne, písmo nemá špecifické črty, len
vynecháva alebo pridáva v slovách písmená, tak ako pri čítaní.
Miesto slniečko napíše sliečko, bábätko-bobätko,
kamienok-kaniemok ... atď.
-
Dysgrafia
– ťažkosti s písaním, postihnutá je hlavne oblasť čitateľnosti a
úpravy písomného prejavu. Dieťa s dysgrafiou vynakladá veľké
úsilie pri písaní, dlho mu to trvá, ťažko si vybavuje tvar
písmen (aj vo vyšších ročníkoch), písmená v slove sú nerovnaké,
kostrbaté, rôznej veľkosti, slovo je ťažko – často až úplne
nečitateľné, dieťa často škrtá.
-
Dysortografia
– prejavuje sa hlavne v oblastiach aplikácie a osvojovania si
gramatických pravidiel. Dieťa s dysortografiou často bezchybne
ovláda pravidlá gramatiky, ale nie je schopné ich aplikovať pri
písomnom prejave. Vo veľkom množstve sa vyskytuje zamieňanie
y/i, dieťa nerozlišuje tvrdé a mäkké spoluhlásky (dy/di, ty/ti,
ny/ni, ly/li), dlhé a krátke samohlásky (a/á, e/é ...) nepoužíva
interpunkciu, píše slová spolu (nastole, vmeste, povedalami...atď.).
-
Dyskalkúlia
– ťažkosti pri osvojovaní si a aplikácii matematických
operácii, postupov. Je viac druhov tejto poruchy, avšak vo
všeobecnosti dieťa s dyskalkúliou môže mať problémy hlavne s
chápaním matematických pojmov a pri chápaní a aplikácii
matematických operácii, teda do vyšších ročníkov si počíta na
prstoch pri rátaní, ľahšie príklady rieši spamäti a keď pamäť
zlyhá, spraví banálnu chybu. Dieťa má problém s číselným radom,
mýli si menšie a väčšie čísla (8 je menej ako 5 ... atď.),
ťažkosti pri volení správnej matematickej operácie (5...3 = 2 –
zvyčajne sa nevie rozhodnúť pre konkrétnu operáciu), problém pri
písaním diktovaných číslic jednomiestnych aj viacmiestnych,
ťažkosti pri rysovaní, rozoznávaní geometrických tvarov.
Takže, nezabúdajme, že
lepšie je ísť s dieťaťom k odborníkovi skôr a radšej poruchu vylúčiť
ako prísť neskôr.
|